Poslednje ažurirano: 17.01.2019.

Airbus A380

Najveći putnički avion na svetu proizvela je evropska korporacija Airbus čiji je prvi probni let bio 2005. godine. Airbus A380 je širokotrupni, četvoromotorni avion sa putničkom kabinom koja se prostire na dva nivoa. Ovaj avion ima putnički kapacitet koji se kreće između 525 i 853 putnika. Airbus A380 zovu i “Super-džambo”, po uzoru na najveći Boeingov avion 747, čiji nadimak je “Džambo-džet” (na engleskom jumbo jet).

Avion Airbus A380 je prvi redovni putnički let imao 2007. godine na relaciji Singapur-Sidnej, a let je obavila kompanija Singapore Airlines. Let je nosio specijalnu oznaku SQ 380. Ubrzo nakon prvog leta, Airbus A380 je postao veoma popularan u svetu i danas je veoma tražen na interkontinentalnim rutama.

Proizvođač Airbus

Kompanija Airbus je prva internacionalna firma u avioindustriji i predstavlja jednu od najvažnijih kompanija za dizajniranje, proizvodnju i izradu putničkih aviona. Airbus je osnovan 1970. godine i predstavlja deo korporacije EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) koja je nastala zajedničkom saradnjom Francuske, Ujedinjenog Kraljevstva, Nemačke i Španije.

Airbus A380 cena i specifikacije

Osim što je najveći putnički avion, Airbus A380 je i najskuplji Airbusov avion. Cena Airbus A380 trenutno iznosi 445.6 miliona američkih dolara. Naravno, ova cena može da varira u zavisnosti od vrste motora, putničkog kapaciteta i dizajna aviona.

Najveći putnički avion na svetu je lako prepoznati, s obzirom na to da ima “dva sprata” i kada se avion posmatra sa strane mogu se uočiti dva reda paralelno postavljenih prozora duž aviona. Avion Airbus A380 je dugačak 73 metara, ima visinu od 24,10 metara, a raspon krila iznosi skoro 80 metara. Površina aviona je 845m2.

Avion Airbus A380 često zbog veličine porede sa Boingom 747, ali u odnosu na njega A380 ima mnogo skladniji trup koji čini da avion izgleda kao jedinstvena celina, dok kod Boinga 747 postoje dve platforme samo u prednjem delu gde gornja čini “grbu”. Još jedna razlika je i ta što je Airbus A380 za 50% tiši pri poletanju od Boinga 747.

Maksimalna masa aviona je 562.000 kilorama, a za pogon aviona su zadužena četiri motora marke Rols rojs Trent 900. Avion ima ogromna krila, na kojima se nalaze po dva motora.  Tokom leta, Airbus A380 može da dostigne maksimalnu brzinu koja iznosi oko 950km/h, a dolet aviona je 15.400 km, što je dovoljno za neprekidne letove od, na primer, Njujorka do Hongkonga.  

Kada su u pitanju materijali, avion je izrađen od aluminijuma, plastike koja je ojačana ugljeničnim, staklenim i kvacrnim vlaknima. Takođe, termoplastika se koristila za izradu  pretkrilca, a metalni laminat “Glare” se koristio za izgradnju gornjeg dela trupa i ivice stabilizatora.

Koje avionske kompanije koriste Airbus A380?

Prva aviokompanija koja je koristila za Airbus A380 za svoje letove je Singapore Airlines, a ubrzo je postao tražen i među drugim aviokompanijama i to najviše zbog velikoh putničkog kapaciteta. Airbus A380 koriste brojne poznate svetske aviokompanije, a evo koliko aviona ima svaka aviokompanija*:

  • Air Accord Airbus A380- 3 aviona
  • Airbus A380 Air France – 10 aviona
  • Asiana Airlines Airbus A380- 6 aviona
  • British Airways Airbus A380- 12 aviona
  • China Southern Airlines Airbus A380 – 5 aviona
  • Emirates Airbus A380 – 105 aviona
  • Etihad Airways Airbus A380 – 10 aviona
  • Korean Air Airbus A380 – 10 aviona
  • Lufthansa Airbus A380 – 14 aviona
  • Malaysia Airlines Airbus A380 – 6 aviona
  • Qantas Airbus A380 – 12 aviona
  • Qatar Airways Airbus A380 – 10 aviona
  • Singapore Airlines Airbus A380 – 24 aviona
  • Thai Airways International Airbus A380 – 6 aviona

*Podaci o broju aviona kojima raspolažu određene aviokompanije su iz 2018. godine i podložne  su promenenama.

Avion Airbus A380 – izgled putničke kabine

Putnička kabina je aviona je specifična po tome što Airbus A380 ima dve platforme, zbog čega je i ulaz i izlaz putnika u avion specifičan. Naime, avion zahteva posebne gejtove na aerodromima, jer svaki gejt treba da ima ulaz i za gornju platformu. Visina gornje platforme je na nivou trećeg sprata, pa je tako ukrcavanje i iskrcavanje putnika neuobičajeno.  

Izgled putničke kabine je takav da avion ima sve moguće putničke klase, pa su tako zastupljuene ekonomska, premium ekonomska (ukoliko je ima aviokompanija), biznis klasa, kao i prva klasa. Raspored klasa je raznovrstan, a sve klase se mogu nalaziti na obe platforme. Ipak, uobičajen raspored sedišta je da se prva i biznis klasa nalaze u prednjem delu, dok su sedišta za ekonomsku klasu raspoređena u zadnji deo aviona.

Sedišta su konfigurisana tako da u ekonomskoj klasi na donjoj platformi budu 3+4+3, a na gornjoj platformi 2+4+2, dok je u biznis klasi konfiguracija 2+2+2, a u prvoj klasi su sedišta raspoređena 1+2+1.

Oprema za vanredne situacije

U slučaju vanrednih situacija, avion Airbus A380 ima opremu, kao i drugi avioni koja podrazumeva maske za kiseonik ( nalaze se iznad svakog sedišta), pojaseve za spasavanje (ispod sedišta), a za potrebe evakuacije usled požara, prolazi u kabini su označeni fluorescentnim putokazima.

Takođe, avion Airbus A380 ima 16 izlaza u slučaju opasnosti, od kojih se deset nalazi na donjoj platformi (dva puta po dva bočna u prednjem delu pre krila i tri puta po dva bočna u zadnjem delu posle krila. Na gornjoj platoformi su na prednjem delu, u sredini i u zadnjem delu smeštena tri para bočnih vrata.

Avion Airbus A380 istorijat

Još 80-ih godina prošlog veka Erbasovi inženjeri su imali ideju da projektuju model letelice koja će imati veoma veliki kapacitet, koja će po svojim kapacitetima nadmašiti Boing 747. Ipak, tek krajem 2000. godine razvija se program za izgradnju aviona, da bi 2001. godine bila definisana konačna konfiguracija aviona.

Međutim, tek 2007. godine je Airbus A380 imao svoj prvi putnički let, a razlog odlaganja isporuke ove letelice aviokompanijama su brojna testiranja aviona, kao i prenos 530 km dugačke kablaže koja se nalazi u avionu Airbus A380. Prvi isporučeni avion je, kako je navedeno, isporučen Singapore Airlines-u 15. oktobra 2007. godine, dok je aviokompanija Emirates bila drugi prevoznik koja je preuzela A380.

Samo dve godine nakon prvog leta, u februaru 2009. godine u avionu A380 se vozio milioniti putnik, dok je nekoliko meseci kasnije objavljeno da je avion Airbus A380 prevezao 1,5 miliona putnika.

Danas važi za jedan od najpopularnijih aviona, i trenutno postoje tri varijante ovog aviona i to su: Airbus A380F koji se koristi u kargo saobraćaju, prošireni model Airbus A380-900 koji ima kapacitet od čak 650 putnika i Airbus A380plus koji se pojavio 2017. godine.

Promocije avio karata

Izdvojeni tekstovi za Vas

Kategorije: Magazin

Objavljeno: 22.05.2019.

Kategorije: Vesti

Objavljeno: 16.05.2019.

Kategorije: Magazin

Objavljeno: 16.05.2019.

Zašto je Poleti.rs siguran partner za avio karte?

Višegodišnje iskustvo u avio turizmu

Naši avio specijalisti su eksperti za globalne rezervacione sisteme pomoću kojih pronalaze najbolje ponude avio karata.

100% sigurna kupovina

Naša kompanija nikada nije bila u blokadi. Posedujemo sve potrebne dozvole i licence za prodaju avio karata.

Kompletna ponuda na jednom mestu

U našoj ponudi se nalaze avio karte svih avio kompanija koje kombinujemo na osnovu vaših potreba.

Kompletna ponuda avio karata na jednom mestu

100% sigurna kupovina