Poslednje ažurirano: 17.01.2019.

Airbus A320

A320 je model aviona renomiranog evropskog prozvoiđača Airbus razvijen u cilju da nadmaši i zameni jedan od najpopularnijih aviona s kraja prošlog veka, Boeing 727. Ideja je bila konstrukcija ekonomičnijeg aviona iste veličine, čije bi različite verzije prevozile različit broj putnika. A320 je prvi put poleteo u februaru 1987. godine.

Airbus – proizvođač A320 porodice aviona

Airbus je kompanija koja proizvodi putničke avione od 1970. godine. Nastala je kao rezultat saradnje svojih dražava osnivača – Francuske, Nemačke, Ujedinjenog Kraljevstva i Španije. Danas, osim u evropskim zemljama, Airbus je prisutan i na američkom, azijskom i afričkom kontinentu.

Osim porodice A320, Airbus stoji iza širokotrupnog aviona Airbus A300 (B1/B2/B4/600), teretnog aviona A300-600ST Beluga, aviona za srednje i duge linije A310, vojnog tanker aviona A310 МRТТ, širokotrupnog aviona za srednje linije A330 i  A330neo, aviona za duge i veoma duge linije A340, aviona za duge linije male potrošnje goriva A350 i aviona za duge i veoma duge linije A380. Glavne proizvodne trake u Evropi su smeštene u Tuluzu (Francuska) i Hamburgu (Nemačka).

Tehničke specifikacije avona Airbus A320

A320 je model namenjen za kratke i srednje relacije. Čitavu seriju A320 čine ukupno četiri uskutrupna, dvomotorna modela aviona:  A318, A319, A320 i A321. Reč je o prvoj porodici aviona koja koristi naprednu „fly-by-wire“ (“let preko žice”) tehnologiju zahvaljujući kojoj upravljenje avionom preuzimaju elektronski impulsi. Ova novina podrazumeva da računari obavljaju najveći deo posla umesto pilota, čije se komande prenose elektronski, a ne hidraulički i mehanički. Navedeni modeli imaju zajednički dizajn, a razlikuju se uglavnom po veličini i putničkom kapacitetu.

Digitalna tehnologija Airbus A320 modela za dve generacije nadmašuje staru, analognu tehnologiju specifičnu za B727. Osim “fly-by-wire” sistema, modernizacija aviona je uključila i izradu glavnih delova konstrukcije od kompozitnih materijala, kontrolu centra težišta pomoću razmeštaja goriva i  „Glass cockpit“ pilotske kabine. Zahvaljujući ovim karakteristika, A320 troši i do 50% manje goriva od B727, što ga čini znatno ekonomičnijim modelom.

Zastupljenost A320 i avionske kompanije koje ga koriste

Postoje dve varijante A320 aviona, a to su A320-100 i A320-200. Druga varijanta je znatno zastupljenija, dok je A320-100 proizveden u svega dvadesetak simboličnih primeraka koje koriste British Airways i Air France. Prednost varijante A320-200 je u specifično oblikovanom vrhu krila i većem kapacitetu za gorivo, što omogućava veći dolet koji iznosi 5.900 kilometara.

Čitava porodica aviona A320 je izuzetno uspešna i prodavana. Mnoge avionske kompanije koriste ove avione, dok neke poput niskotarifne Wizzair kompanije, koriste isključivo A320 modele. Trenutno najveći korisnik Airbus A320 aviona u Severnoj Americi je US Airlines, a koriste ga i Aer Lingus, Air Serbia, Air Berlin, Turkish Airlines, Quatar Airways, Air Cairo i mnoge ruske avionske kompanije.

Ukupan broj aviona koji je Airbus dosad isporučio avio-kompanijama širom sveta iznosi oko 5 000 aviona, a obim porudžbina je konstantno u porastu. Trenutno najveći konkurenti ovom modelu su Boeing 717, Boeing 737 i Boeing 757-200.

Putnička kabina i klase u avionu

Kapacitet putnika u avionima iz porodice A320 varira u zavisnosti od modela. Najmanji model A318 može da primi 107, dok najveći avion A321 ima mesta za ukupno 220 ljudi. Konfiguracija sedišta je u svim avionima ista, 3+3, sa oznakama A,B,C + prolaz + D,E,F.

Ukupan broj redova u kabini zavisi od modela aviona, a može iznositi od 20 do 35 redova. Prvih osam redova je uglavnom rezervisano za biznis klasu. U skladu sa kapacitetom u avionu, broj članova kabinskog osoblja varira između tri i pet.

Procedura za vandredne situacije

U slučaju vandrednih okolnosti, i u ovim avionima se primenjuju sve standardne procedure. Kada dođe do dekompresije, maske za kiseonik smeštene iznad svakog sedišta automatski ispadaju, dok su pojasevi za spašavanje smešteni ispod sedišta. Putanja ka izlazima u slučaju opasnosti je naznačena fluorescentnim oznakama.

Najmanji modeli (A318 i 1319) imaju tri puta po dva bočna izlaza, a model 320 ima po dva bočna izlaza napred i nazad, i četiri bočna naspram krila. A321 takođe ima osam bočnih izlaza, dva napred, dva nazad, dva ispred krila i dva iza krila.

Airbus A320 neo

Airbus A320neo je naprednija verzija A320 modela aviona istog proizvođača. Oznaka “neo” u nazivu se odnosi na naprednije funkcije motora koji su kod ovih modela veći, efikasniji, i troše 15% manje goriva. Uz to smanjuju troškove održavanja za 8%, dok je nivo buke i azotnih oksida umanjen za 10% u odnosu na ranije A320 modele. Ovaj model je ugledao svetlost dana 2014, a svoj prvi let je imao u septembru iste godine. Prvi Airbus A320neo je dostavljen nemačkoj avio-kompaniji Lufthansa.

Kao jedan od najzastupljenijih modela aviona u avio-kompanijama, A320 predstavlja jedan od najuspešnijih i najprodavanijih aviona kompanije Airbus. Isto važi sve sve pripadnike porodice A320.

Promocije avio karata

Izdvojeni tekstovi za Vas

Kategorije: Magazin

Objavljeno: 22.05.2019.

Kategorije: Vesti

Objavljeno: 16.05.2019.

Kategorije: Magazin

Objavljeno: 16.05.2019.

Zašto je Poleti.rs siguran partner za avio karte?

Višegodišnje iskustvo u avio turizmu

Naši avio specijalisti su eksperti za globalne rezervacione sisteme pomoću kojih pronalaze najbolje ponude avio karata.

100% sigurna kupovina

Naša kompanija nikada nije bila u blokadi. Posedujemo sve potrebne dozvole i licence za prodaju avio karata.

Kompletna ponuda na jednom mestu

U našoj ponudi se nalaze avio karte svih avio kompanija koje kombinujemo na osnovu vaših potreba.

Kompletna ponuda avio karata na jednom mestu

100% sigurna kupovina